Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@02:36:13 GMT

تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۰ + آداب و رسوم و تاریخچه

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۷۷۶۰۹

تاریخ چهارشنبه سوری ۱۴۰۰ + آداب و رسوم و تاریخچه

چهارشنبه سوری ۱۴۰۱ در آخرین سه شنبه سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود، این روز در گذشته دارای فلسفه، آداب و رسوم مختلف و جشن پیشواز بهار، نوروز و سال جدید بود.

به گزارش ایمنا، چهارشنبه‌سوری یکی از آئین و جشن‌های کهن ایرانی و به طور کل شرقی است که از غروب آخرین سه‌شنبه اسفند هرسال تا پاسی از شب و ورود به روز چهارشنبه برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی این جشن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آئین نخستین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی محسوب می‌شود که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر به‌صورت جمعی در فضای باز برگزار می‌شود.

چهارشنبه سوری کی است ۱۴۰۰؟

براساس تقویم رسمی کشور، چهارشنبه سوری ۱۴۰۰، غروب سه شنبه ۲۴ اسفندماه برابر با ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ و ۱۲ شعبان ۱۴۴۳ است.

چهارشنبه سوری چه روزی است؟

چهارشنبه سوری از پرشورترین رسوم مقدماتی نوروز در اقصی نقاط ایران است که آتش، مهم‌ترین عنصر آن به شمار می‌رود و نامش نیز از شعله‌های آتش گرفته شده است.

معنی چهارشنبه سوری چیست؟

برخی پژوهشگران واژه «سور» را به‌معنای «جشن» و برخی دیگر آن را برگرفته از واژه پهلوی «سوریک» به‌معنای «سُرخ» می‌دانند که نشانه‌ای از سرخی آتش یا سرخی و سلامتی فرد است.

تاریخچه چهارشنبه سوری

چهارشنبه‌سوری از آداب و رسوم قدیمی است این جشن خود آمیزه‌ای از چند رسم کوچک و بزرگ است. سنت اصلی در آداب و رسوم چهارشنبه‌سوری برپایی آتش و خواندن شعر «زردی من از تو، سرخی تو از من» هنگام پریدن از روی آن بوده است.

این شعر دعایی بوده است که ایرانیان از قدیم برای آتش می‌خواندند و از آن می‌خواستند تا بیماری‌ها و کسالت‌ها و نگرانی‌های سالی که گذشته را از آن‌ها بگیرد تا سال جدید را با شادکامی و سرزندگی شروع کنند. چهارشنبه‌سوری و جشن آتش در واقع پیش‌درآمد نوروز است که نویددهنده رسیدن بهار و تازه شدن طبیعت است.

قدیمی‌ترین اشاره به چهارشنبه‌سوری در کتاب «تاریخ بخارا» نوشته ابوبکر محمد بن جعفر نرشخی (۲۸۶ تا ۳۵۸ هجری قمری) است، در این متن اشاره‌ای به روز چهارشنبه نیست و «شب سوری» و «عادت قدیم» استفاده شده است که نشان‌دهنده پیشینه این جشن است:

"و چون امیر منصور بن نوح به مُلک بنشست، اندر ماه شوال سال سیصد و پنجاه، به جوی مولیان، فرمود تا آن سرای را دیگر بار عمارت کردند و هر چه هلاک و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل کردند. آن‌گاه امیر به سرای بنشست و هنوز سال تمام نشده بود که چون «شب سوری» چنان که «عادت قدیم» است، آتشی عظیم افروختند. پاره‌ای از آن بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت. "

گفته می‌شود ایرانیان از دیرباز پیش از چهارشنبه آخر سال جمع می‌شدند و در کوه و بیابان مشغول جمع آوری هیزم می‌شدند. بعد که هیزم‌ها جمع شدند آن‌ها را در حیاط خانه، کوچه و خیابان می‌چیدند، اما تنها به صورت دسته‌های فرد.

علاوه بر این تمامی اهالی خالی باید از روی آتش می‌پریدند و کسی نباید آتش فوت می‌کرد و روی آن آب می‌ریخت. برای همین مردم آتش را به حال خود می‌گذاشتند تا آهسته آهسته شعله‌اش آرام بگیرد و خاموش شود.

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

در چهارشنبه سوری رسم بر این است که کوچک‌ترها برای احترام به خانه بزرگ خاندان می‌روند و از کنار هم بودن لذت ببرند. به همین دلیل مردم به بازار می‌روند تا خرید کنند و آماده پذیرایی از مهمانان شوند.

سنت اصلی در آداب و رسوم چهارشنبه سوری شعر خواندن، برپا کردن آتش و پریدن از فراز آن است. قاشق زنی از دیگر آداب و رسوم چهارشنبه سوری است. در این مراسم افراد در سنین مختلف با پوشش مبدل و عموماً با سر کردن چادر به در خانه‌ی ساکنین شهر می‌روند، با قاشق بر پشت کاسه‌های فلزی خود که در دست دارند می‌کوبند و از صاحب‌خانه تقاضای خوراکی‌های مختلف می‌کنند. عموماً انواع شیرینی‌جات، آجیل، میوه و غیره به قاشق زن داده می‌شود.

سال‌های قبل برخی باور داشتند: خاکستر چهارشنبه سوری، نحس است، زیرا مردم هنگام پریدن از روی آن، زردی و بیماری خود را، از راه جادوی سرایتی، به آتش می‌دهند و در عوض سرخی و شادابی آتش را به خود منتقل می‌کنند و در هر خانه زنی خاکستر را در خاک‌انداز جمع می‌کند، آن را از خانه بیرون می‌برد و در سر چهار راه، یا در آب روان می‌ریزد. وی در بازگشت، در خانه را می‌کوبد و به ساکنان خانه می‌گوید که از عروسی می‌آید و تندرستی و شادی برای خانواده آورده است.

در شهرهای گوناگون این شب و مراسم به انواع مختلف برگزار می‌شود، برای مثال در تبریز مردم به چهارشنبه‌بازار می‌روند که خیلی زیبا با چراغ و شمع نورافشانی شده است. هر خانواده یک آینه، دانه‌های اسفند و یک کوزه برای سال نو خریداری می‌کند.

در بعضی دیگر از نقاط کشور، روز بعد از چهارشنبه‌سوری خانه‌تکانی شروع می‌شود. در شیراز، مردم آش رشته می‌پزند و برای خانه‌های همدیگر می‌برند.

پیش‌تر آئین‌های دیگری مانند کوزه شکستن، بخت‌گشایی، فال گوش نشینی و شال اندازی نیز مرسوم بود.

کد خبر 561406

منبع: ایمنا

کلیدواژه: چهارشنبه سوری آداب و رسوم چهارشنبه سوری تبریک چهارشنبه سوری چهارشنبه سوری 1400 چهارشنبه سوری چیست تاریخ چهارشنبه سوری تاریخچه چهارشنبه سوری اولین چهارشنبه سوری فلسفه چهارشنبه سوری چهارشنبه سوری 1401 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آداب و رسوم چهارشنبه سوری برگزار می شود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۷۷۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است

به گزارش خبرنگار حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، ماموستا جلال مرادی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان دیواندره ضمن دعوت به تقوا و پرهیزگاری و آرزوی صحت و سلامتی برای مقام معظم رهبری و تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)؛ اظهار داشت:  عالم (معلم) باید علم خود را به دیگران بیاموزد، زیرا علم رزقی است که خداوند بدو عطا کرده و از او انفاق آن را خواسته است. «و مما رزقناهم ینفقون» (بقره 3) .
 
وی با بیان اینکه معلم مثل شمع می سوزد تا اطرافش را روشن کند؛ تصریح کرد: معلم همچون انبیاء الهی هدایتگر و هدایت می کنند، لذا معلم چراغ هدایت است و همین افتخار برای معلم بس که اگر تا قیامت بدان مباهات کند که برازنده اوست.
 
ماموستا مرادی عنوان کرد: خداوند متعال می فرماید: خلق الانسان، علمه البیان (سوره الرحمن آیه های 3 و4 ) انسان را بیافرید و به او آموخت، بنابر این آیه شریفه خداوند خود را معلم انسانها و جهان هستی می داند و این خود نشانگر عظمت و شکوه مقام معلم در قاموس هستی است.
 
 امام جمعه دیواندره افزود: در مورد آداب متعلم و دانش آموز گفت: از جمله حقوق مهم اجتماعی که باید والدین و مربیان به آن توجه داشته باشند حق معلم است؛ کسی که عهده دار آموزش و تربیت کودک می باشد، شایسته است که همواره بر رعایت احترام معلم و بزرگداشت او تأکید کنند و آن را به کودک تذکر دهد، تا کودکان، تربیت اجتماعی مناسب بر مبنای رعایت آداب اجتماعی در مقابل کسانی داشته باشند که بر گردن آنها حق تعلیم و تربیت و راهنمایی دارند، خصوصاً معلمینی که به صفت نیکی و تقوی و مکارم اخلاقی آراسته هستند.
 
وی خاطرنشان کرد: مربی و معلم همه بشریت بخصوص امت اسلام حضرت محمد (ص) سفارش های ارزشمند و رهنمودهای بسیار سودمندی در ارتباط با بزرگداشت علما و احترام به معلمین به امت خویش تقدیم کرده اند تا به مردم بیاموزند که فضیلت و ارزش معلم چیست؟ و کسی که از علم و دانش آنان بهره می گیرد چه وظیفه ای در مقابلشان دارد و چگونه ادب شاگرد بودن را رعایت نماید؟
 
امام جمعه دیواندره در پایان خصوصیات معلم در تراز انقلاب را اخلاص برای الله تعالی، الگو بودن مطابقت گفتار و کردار، تواضع و فروتنی، حسن سلوک و شجاعت برشمرد و گفت: معلم باید به آنچه از آداب و اخلاق و دیگر امور به شاگردان تعلیم می دهد، عمل نماید.
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین نکوداشت ۱۶ اردیبهشت روز مراغه
  • برگزاری آیین نکوداشت روز مراغه
  • کتاب «ادب زندگی» منتشر شد
  • فارسیان، پلکانی به بلندای تاریخ
  • کتاب «ادب زندگی» روانه بازار نشر شد
  • تاریخچه: تیمی که استقلال را دو رقمی کرده!
  • مهار آتش‌سوری انبار لاستیک در بلوار رحمت شرقی شیراز
  • رکورد جدید هالند: پنجمین بازیکن تاریخ لیگ برتر با ثبت ۱۰+ گل در بازی‌های خانگی و خارج از خانه
  • ۷ موردی که همین الان باید از شرشان خلاص شوید! پشیمان نمی‌شوید!
  • حفظ جایگاه اجتماعی حق شایسته معلم است